Standardvilkår

A. GENERELLE BESTEMMELSER

1. AFTALENS FORMÅL OG RÆKKEVIDDE
Denne aftale fastsætter de nærmere vilkår for CGM A/S’ levering af hardware, software, uddannelse og konsulentassistance vedrørende en samlet branchetilpasset edbløsning til den primære sundhedssektor.

2. LEVERANCENS OMFANG
CGM A/S’ skal levere en samlet løsning etableret ved de ydelser, der er beskrevet i leveringsaftale med bilag, medmindre leveringsaftalen alene angår software eller andre delkomponenter til et samlet system. Med alle leverancer skal der leveres fyldestgørende dokumentation, og al brugerdialog, onlinehjælp og leveret bruger- og driftsdokumentation skal være på dansk.

Leveringsaftalen – med de deri omtalte bilag – samt nærværende almindelige betingelser udgør den fulde aftale mellem kunden og CGM A/S og træder i stedet for alle oplæg, forslag, tilbud eller tidligere mundtlige eller skriftlige aftaler om de omhandlede ydelser.

Er der i leveringsaftalen eller dennes bilag tilføjet specielle betingelser, går disse forud for nærværende standardvilkår.

CGM A/S kan yde konsulentbistand/uddannelse i forbindelse med installation i henhold til nærværende aftale, dersom dette er særskilt fast i leveringsaftalen.

Eventuel yderligere konsulentbistand, uddannelse eller andre ydelser fra CGM A/S, aftales særskilt og er ikke en del af nærværende aftale.
Såfremt kunden ønsker at udsætte tidspunkter for afholdelse af aftalte kurser, skal dette meddeles skriftligt senest 8 dage før aftalt kursusdag. I modsat fald er CGM A/S berettiget til vederlag for kurset, svarende til 75% af den aftalte kursuspris.

3. LEVERING, INSTALLATION, PRØVE OG RISIKO
Levering og eventuel installation af CGM A/S’ leverance finder sted på det mellem CGM A/S og kundens aftalte tidspunkt og sted, jf. leveringsaftalen.

Kunden underrettes ved eventuel forsinkelse, men kan ikke gøre nogen misligholdelsesbeføjelser eller erstatningsansvar gældende overfor CGM A/S uanset forsinkelsens årsag, medmindre der fra CGM A/S’ side foreligger leveringsforsinkelse på mere end 2 måneder.

Ved CGM A/S’ levering til kunden af de aftalte ydelser, gennemfører CGM A/S samtidig en leveringsprøve på leveringsstedet, hvorved det konstateres, at det leverede tilsyneladende overholder det i leveringsaftalen fastlagte. Kunden opfordres til at deltage i leveringsprøven. Uanset om kunden deltager i leveringsprøven eller ej, udfærdiger CGM A/S umiddelbart efter gennemført leveringsprøve en kort statusrapport til kunden herom. Af statusrapporten fremgår bl.a. at leveringsprøven er gennemført af CGM A/S, og kunden kvitterer samtidig for modtagelse af tredjepartsleverandørers og producenters garantidokumenter, licensbetingelser m.v. Kunden skal kvittere umiddelbart for modtagelse på statusrapporten og kunden får udleveret kopi af den underskrevne statusrapport.

Levering har fundet sted, når CGM A/S har udfærdiget statusrapport efter leveringsprøven.

Kunden skal kun betale særskilt for transport, transportforsikring og installation hos kunden hvis dette er angivet i leveringsaftalen med bilag.

Risiko for hændelig undergang eller beskadigelse af leverancen bæres af CGM A/S til leveringstidspunktet. Fra og med leveringstidspunktet bæres risikoen af kunden.

Såfremt kunden ikke har sørget for egnede installationsforhold, jf. pkt. 4 nedenfor, eller vælger at udsætte installationen til et senere tidspunkt end aftalt, anses leveringstidspunkt som tidspunktet for overlevering af det købte til kunden. Installationstidspunktet kan fra kundens side maximalt udsættes med op til 60 dage. Udsættelsen skal meddeles CGM A/S skriftligt 8 dage før det aftalte leveringstidspunkt. CGM A/S forbeholder sig ret til uanset kundens eventuelle udsættelse af installationstidspunkt at fakturere leverancen på det aftalte leveringstidspunkt.

4. KUNDENS FORPLIGTELSER
Ud over kundens forpligtelser fastsat i øvrigt i parternes aftale, er det en forudsætning for CGM A/S’ leverance:

  • at kunden gør CGM A/S bekendt med den for opgavens løsning relevante information, herunder komponenternes/leverancens fysiske placering hos kunden,
  • at kunden medvirker til at tilrettelægge arbejdet og tildele ressourcer, således at leverancen kan leveres som aftalt,
  • at kunden i det omfang, det er nødvendigt for opgavens løsning, giver CGM A/S den fornødne adgang til kundens bestående faciliteter efter CGM A/S’ nærmere anvisning,
  • at kunden for egen regning inden levereringstidspunktet har fået etableret egnede installationsforhold, herunder eksempelvis men ikke begrænset til udførelse nødvendige og tilstrækkelige ændringer til el- samt kabelinstallationer og evt. indretning af lokaler efter CGM A/S skriftlige anvisninger.
  • at kunden i det hele har sikret egne rutiner m.v.
  • Kunden skal straks efter modtagelse af CGM A/S’ leverance undersøge, hvorvidt leverancen fungerer som forudsat af kunden.

Eventuelle reklamationer over mangler skal fremsættes af kunden overfor CGM A/S straks efter, at disse er eller burde være opdaget.

5. PRISER, FAKTURERING OG BETALING
Det samlede vederlag for CGM A/S’ leverance fremgår af leveringsaftalen med bilag.

CGM A/S fakturerer kunden for det samlede vederlag umiddelbart efter levering, jf. oven for pkt. 3.

For ydelser ud over det i leveringsaftalen med bilag aftalte fakturerer CGM A/S kunden ved udgangen af hver kalendermåned, samt når opgaven afsluttes.

Betaling skal være sket senest 14 dage efter fakturadato. Såfremt betaling ikke er modtaget hos CGM A/S rettidigt, tillægges en morarente på diskontoen med tillæg af 5% p.a.

6. AFTALENS IKRAFTTRÆDEN OG VARIGHED
En aftale er først endeligt indgået, når CGM A/S accept foreligger. CGM A/S kan inden 8 dage efter kundens underskrift udtræde af aftalen ved meddelelse pr. anbefalet brev til kunden. Dersom CGM A/S meddeler kunden dette, påhviler der ikke parterne nogen forpligtelser i medfør af aftalen. Såfremt kunden ikke inden førnævnte frist har modtaget tilbagekaldelse, er aftalen accepteret af CGM A/S.

Aftalen er som udgangspunkt uopsigelig fra begge parters side, indtil den i leveringsaftalen med bilag specificerede leverance er foretaget, medmindre andet specifikt er aftalt mellem parterne.

7. KUNDENS ANSVAR
CGM A/S kan på ingen måde gøres ansvarlig for forhold, som kan henføres til kundens manglende opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til nærværende aftale.

8. KUNDENS MISLIGHOLDELSE
I tilfælde af kundens væsentlige misligholdelse af denne aftale er CGM A/S berettiget til at ophæve aftalen med øjeblikkelig virkning.

9. GENEREL GARANTI OG CGM A/S’ ANSVAR

Generel garanti
CGM A/S garanterer, at alle leverancer fra CGM A/S leveres i overensstemmelse med god IT-skik for leverancer af den pågældende art, samt når andet ikke er særskilt aftalt, at CGM A/S anvender metoder, procedurer og værktøjer, der følger af god IT-praksis.

CGM A/S garanterer, at leverancerne overholder lovgivningen på leveringstidspunktet.

Særlig regulering vedrørende garanti, mangler m.v. for de forskellige delelementer af CGM A/S’ leverance er fastsat senere i nærværende aftale.

CGM A/S’ ansvar
Dansk rets almindelige regler finder anvendelse med de nedenfor anførte begrænsninger.

CGM A/S påtager sig ingen forpligtelser til og intet ansvar for at udvikle og levere nye versioner eller opgraderinger af programmellet, udover hvad der er aftalt i leveringsaftalen med bilag.

CGM A/S kan ikke gøres ansvarlig for, tab og skader – herunder, men ikke begrænset til, fejlmedicineringer, fejlbehandlinger m.v. – som kunden måtte påføre patienter som følge af kundens anvendelse af programmellet, og uanset om dette skyldes fejl ved programmellet.

CGM A/S kan i intet tilfælde blive erstatningsansvarlig for kundens indirekte tab, herunder men ikke begrænset til driftstab og tabt avance.

Konvertering af kundens data fra andres systemleverandører beror på kvaliteten af de data, der skal konverteres. I det omfang CGM A/S bistår kunden med konvertering af data, kan CGM A/S derfor ikke garantere for kvaliteten af de konverterede data. Vedrørende konverterede data har kunden ingen misligholdelsesbeføjelser overfor CGM A/S ligesom CGM A/S ikke kan pålægges noget erstatningsansvar over for kunden vedrørende kvaliteten af de konverterede data.
I tilfælde af at CGM A/S idømmes erstatningsansvar uanset ovenstående, er CGM A/S’ erstatningspligt altid beløbsmæssigt begrænset til maksimalt et beløb svarende til det vederlag kunden har betalt til CGM A/S i henhold til den del af leveringsaftalen med bilag, hvoraf erstatningsansvaret udspringer, dog i alt maksimalt 50% af den samlede kontraktsum i aftalen.

10. FORCE MAJEURE
Ingen af parterne kan gøres ansvarlig for forhold, der må betegnes som force majeure, herunder men ikke begrænset til krig, optøjer, opstand, generalstrejke, ildsvåde, naturkatastrofer, valuta-restriktioner, import eller eksportforbud, afbrydelse af den almindelige samfærdsel, afbrydelse af eller svigt i energiforsyningen, længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere samt indtrædelse af force majeure hos underleverandører.

Dersom der indtræder force majeure, skal den ramte part snarest meddele den anden part, at en force majeure situation er indtrådt, og den force majeureramte part har da krav på at få udsat alle tidsfrister i henhold til nærværende aftale med et tidsrum svarende til den tid, som force majeure situationen består.

11. TAVSHEDSPLIGT
CGM A/S har pålagt sit personale at iagttage ubetinget tavshed med hensyn til alt, hvad der under deres arbejde for kunden kan komme til deres kendskab. Denne ubetingede tavshedspligt påhviler CGM A/S’ medarbejdere, også efter deres eventuelle fratræden.

12. EJENDOMSRET OG EJENDOMSFORBEHOLD
Ejendomsretten til det leverede overgår først til kunden, når CGM A/S har modtaget den fulde betaling af det aftalte vederlag.

13. OVERDRAGELSE
Kunden kan hverken helt eller delvis overdrage rettigheder og/eller forpligtelser i henhold til leveringsaftalen – med de i denne omtalte bilag – samt nærværende almindelige betingelser til tredjemand, uden CGM A/S’ forudgående skriftlige accept. Kunden er dog berettiget til overdragelse i forbindelse med optagelse af nye partnere i kundens praksis samt ved salg af kundens praksis.

CGM A/S er berettiget til helt eller delvis at overdrage rettigheder og/eller forpligtelser i henhold til leveringsaftalen – med de i denne omtalte bilag – samt nærværende almindelige betingelser til tredjemand. [CGM A/S forbliver dog solidarisk hæftende for erhververens opfyldelse af aftalen, hvis kunden ikke har godkendt overdragelsen.

Parterne skal på begæring godkende en eventuel overdragelse, med mindre der kan anføres en rimelig og vægtig grund til at afslå den ønskede overdragelse.]

14. KONFLIKTLØSNING
Såfremt der af en eller anden årsag skulle opstå uenighed eller problemer mellem parterne i forbindelse med opfyldelsen af nærværende aftale, indkalder CGM A/S til et mæglingsmøde mellem beslutningskompetente personer. Mødet skal afholdes snarest muligt og senest 10 hverdage efter afsendelsen af skriftlig anmodning herom med alternative forslag til mødetidspunkt.
Lykkes det ikke parterne at løse en tvist i mindelighed afgøres den ved de danske domstole efter dansk rets almindelige regler.

15. ÆNDRINGER
Ændringer af nærværende aftale, inklusive leveringsaftale og dennes bilag kan kun ske skriftligt og med begge parters accept.

B. SÆRLIGE BESTEMMELSER VEDRØRENDE MASKINEL OG PROGRAMMEL, DER IKKE ER UDVIKLET AF CGM A/S (TRED-JEPARTSPROGRAMMEL)

16. MANGLER, GARANTI, MISLIGHOLDELSESBEFØJELSER OG RETTIGHEDER
CGM A/S leverer maskinel og tredjepartsprogrammel til kunden som specificeret i leveringsaftalen med bilag.

Det leverede maskinel og tredjepartsprogrammel leveres på de vilkår og med den holdbarhed og de garantier, som producenten og/eller CGM A/S’ underleverandør giver. Fra leveringstidspunktet yder CGM A/S ikke yderligere garantier, ligesom CGM A/S fra leveringstidspunktet fraskriver sig ethvert ansvar for mangler ved det leverede hardware og tredjepartsprogrammel. Kunden har ingen misligholdelsesbeføjelser overfor CGM A/S vedrørende mangler, og alle reklamationer og alle reklamationer skal rettes direkte til producenten/underleverandøren i det omfang, kunden måtte være berettiget hertil. CGM A/S kan alene assistere kunden ved kundens reklamation over for producenten/underleverandøren.

CGM A/S kan ikke pålægges erstatningsansvar eller andet ansvar for mangler, ved det leverede maskinel, i det omfang ufravigelig lovgivning ikke er til hinder herfor.

Dersom det leverede maskinel og tredjepartssoftware er omfattet af garantier fra producenterne, indtræder kunden i disse garantier direkte over for producenten, i dét omfang kunden i henhold til garantierne er berettiget hertil.

Kunden får ved CGM A/S’ levering udleveret de fra producenterne foreliggende garanti- og registreringsdokumenter, og det er herefter kundens ansvar at sørge for opfyldelse af de nødvendige forudsætninger for indtrædelse i producenternes garantier, herunder korrekt registrering, indsendelse m.v. Disse forhold er CGM A/S uvedkomende.

Tredjepartsprogrammel er underlagt de bestemmelser –herunder garanti, ejendomsret, kundens udnyttelsesret m.v. – som gives af producenten og medfølger det pågældende programprodukt.

Eventuelle garantier fra producenter eller andre af CGM A/S’ underleverandører kan ikke påberåbes af kunden direkte overfor CGM A/S, idet alle forold vedrørende garanti- og mangelsspørgsmål er udtømmende aftalt i denne bestemmelse.

Dersom CGM A/S på trods af ovenstående blive gjort ansvarlig for mangler eller blive pålagt erstatningsansvar over for kunden, kan kunden aldrig påberåbe sig en bedre retsstilling, end nærværende standardvilkår i øvrigt tilsiger, hverken i medfør af producenters eller andre tredjeparters garanti- eller øvrige vilkår, eller i medfør af anden aftale eller fravigelige retsregler.

C. SÆRLIGE BESTEMMELSER VEDRØRENDE PROGRAMMEL UDVIKLET AF CGM A/S

17. MANGLER & GARANTI VEDRØRENDE CGM´s programmel
På leveret programmel udviklet af CGM A/S, i det følgende betegnet “”programmellet”, ydes 12 måneders garanti regnet fra leveringstidspunktet. I garantiperioden rettes uden beregning alle programfejl, som medfører væsentlig forringelse af programmellets funktionalitet ifølge brugervejledningen. CGM A/S bestemmer, om fejlrettelsen skal ske direkte i det leverede programmel eller ved at levere en eventuel senere udgave eller anden, mindre opdatering af programmellet.

CGM A/S har i alle tilfælde ret til at foretage afhjælpning som fastlagt ovenfor, og kunden kan alene stille krav om hel eller delvis ophævelse af aftalen, kræve forholdsmæssigt afslag eller gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende overfor CGM A/S for væsentlige mangler ved programmellet, hvis CGM A/S ikke foretager udbedring af de væsentlige mangler.

Eventuelle udbedringer af mangler medfører ingen forlængelse af garantiperioden.

I garantiperioden er det ikke tilladt andre personer end CGM A/S’ medarbejdere at foretage ændringer i det leverede programmel. Garantien bortfalder og CGM A/S frigøres umiddelbart fra alle forpligtelser over for kunden, såfremt der disponeres i strid hermed.

18. RETTIGHEDER TIL PROGRAMMEL UDVIKLET AF CGM A/S
Kunden erhverver en ikke eksklusiv brugsret til det antal eksemplarer af CGM´s licenser og på de øvrige forudsætninger, der er fastsat i nærværende standardvilkår samt i leveringsaftalen med bilag.

Kundens brugsret er uoverdragelig, bortset fra i de ovenfor i pkt. 13 opregnede tilfælde.

CGM A/S bevarer enhver rettighed til programmellet, herunder men ikke begrænset til ejendomsret, ophavsret, varemærkeret og øvrige immaterielle rettigheder.

CGM A/S har herudover ret til at anvende den i forbindelse med arbejdets udførelse oparbejdede generelle knowhow m.v. i andre sammenhænge.

18.a RETTIGHEDER VED PRAKSISOPHØR
Ved kundens udtræden/ophør af lægepraksis, er denne berettiget til at medtage en datakopi til opbevaring i 10 år med henblik på at kunne imødekomme eventuelle klagesager.
Kunden er i denne periode underlagt Standardvilkår for aftaler med CGM A/S.

D. SÆRLIGE BESTEMMELSER VEDRØRENDE VEDLIGEHOLDELSE M.V.

19. VEDLIGEHOLDELSE M.V.
Vedligeholdelsesaftale vedrørende CGM´s systemer kan indgås særskilt. Omfanget og vederlaget m.v. herfor er aftalt særskilt i tilknytning til leveringsaftalen med bilag.